Relacja ze spotkania z cyklu „Twarze Opola”

24 kwietnia (czwartek) w opolskiej siedzibie muzeum odbyło się spotkanie  poświęcone Marianowi Nowaka, rzeźbiarzowi tworzącemu w metalu. Jego prace, takie jak Pegaz, Orzeł na Wieży Piastowskiej, Maria Konopnicka, maska nad wejściem do dawnego Klubu Związków Twórczych, czy wreszcie Pomnik Martyrologii Jeńców Wojennych w Łambinowicach, na trwałe wpisały się krajobraz miasta i województwa. Sylwetkę i twórczość Mariana Nowaka zaprezentował dr Krzysztof Sebastian Ożóg, historyk sztuki i wykładowca akademicki na Uniwersytecie Opolskim.

Spotkanie rozpoczęła zastępca dyrektora muzeum, dr Renata Kobylarz-Buła, która przypomniała ideę cyklu kulturalnego „Twarze Opola” i uzasadniła wybór postaci Mariana Nowaka jako bohatera spotkania. Przypomniała, że artysta ten w swojej bardzo zróżnicowanej twórczości, nie stronił również od  tematów wojny i zniewolenia. Jego rzeźby na Pomniku Martyrologii Jeńców Wojennych w Łambinowicach i w samym muzeum, są ważnym elementem upamiętnienia tragicznej historii Lamsdorf/Łambinowic.

Pozostałą część spotkania prowadził dr Kazimierz S. Ożóg, który zaprezentował życiorys bohatera spotkania, zwracając uwagę na edukację artystyczną, zwłaszcza pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego. Rola ten ostatniego była, zdaniem prelegenta, kluczowa dla ukształtowania Mariana Nowaka jako dojrzałego artysty. Można również dostrzec pewne podobieństwa między pracami tych dwóch rzeźbiarzy, jak również da się stwierdzić, że twórczość M. Nowaka wpisywała się w pewien ogólny trend, funkcjonujący w ówczesnej Polsce. Jego cechą charakterystyczną było m.in. przekonanie, że można wyjść ze sztuką wysoką do środowiska robotniczego. Ten swoisty mit pozwolił na realizację wielu wartościowych projektów, które zostały mocno osadzone w przestrzeni miejskiej, jak np. Pegaz autorstwa Mariana Nowaka. Inną ważną cechą twórczości M. Nowaka było dążenie do niepowtarzalności, czego przykładem jest figurka Karolinki, przyznawana jako nagroda w kolejnych edycjach Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Artysta nie stosował w tym względzie schematów, za każdym razem wykonywał inną rzeźbę.Wreszcie o kunszcie M. Nowaka decyduje niezwykła lekkość jego prac, którą uzyskiwał także dzięki rzeźbieniu w metalu. Ten lekki i trwały materiał, jak podkreślił prowadzący, daje bardzo duże możliwości artyście, pozwala na ciekawe formy wypowiedzi.

Kazimierz S. Ożóg zwrócił także uwagę na wątek martyrologiczny obecny w twórczości Mariana Nowak. Jego najbardziej charakterystycznym przejawem są rzeźby na Pomniku Martyrologii Jeńców Wojennych w Łambinowicach, które poprzez swoją drapieżność trafnie obrazują czym stał się człowiek doświadczony wojną i totalitaryzmami w XX w.

Po prelekcji dr Kazimierza S. Ożoga wywiązała się dłuższa dyskusją z udziałem członków rodziny Mariana Nowak i innych uczestników, którzy wspominali bohatera spotkania jako człowieka, artystę i zastanawiali się nad rolą sztuki w przestrzeni miejskiej.

Na następne spotkanie, poświęcone historykowi, wieloletniemu dyrektorowi Archiwum Państwowego w Opolu i naszego muzeum, Stefanowi O. Popiołkowi, zapraszamy 22 maja br.

Projekt został dofinansowany z budżetu Miasta Opola.

wstecz