Obraz „Matka Boska Armii Krajowej” tematem najbliższych „Łambinowickich Spotkań Muzealnych”

Po trzech miesiącach przerwy wznawiamy wyczekiwany przez wielu z Państwa cykl „Łambinowickich Spotkań Muzealnych”. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy już 16 marca br. (piątek) na godzinę 17.00 do siedziby przy ul. Muzealnej 4 w Łambinowicach.

Pierwsze spotkanie tegorocznej odsłony będzie poświęcone szczególnej pamiątce związanej z powstaniem warszawskim – obrazowi „Matka Boska Armii Krajowej” autorstwa wybitnej artystki – Ireny Pokrzywnickiej, jeńca Stalagu 344 Lamsdorf.

O niezwykłej historii obrazu oraz losach ludzi z nim związanych opowiedzą wyjątkowe osoby. Naszym gościem honorowym będzie Wanda Traczyk-Stawska – żołnierz AK, uczestniczka powstania warszawskiego o pseudonimie „Pączek” i „Atma”, która po jego upadku była jeńcem stalagów: 344 Lamsdorf, IV B Zeithain, IV E Altenburg i VI C Oberlangen. Pani Wanda od wielu lat zabiega o upamiętnienie losów swoich koleżanek i kolegów z powstania.

Drugim bohaterem naszego spotkania będzie Piotr Korycki, autor filmu dokumentalnego pt. „Ku pokrzepieniu powstańczych serc”, którego projekcja zamknie spotkanie. Warto podkreślić, że zaprezentujemy go na prośbę mieszkańców Łambinowic, którzy już wcześniej – 6 października 2017 r. – oglądali jego fragmenty.

Wróćmy teraz do samego obrazu. Jego historia zaczęła się 15 sierpnia 1944 r. Irena Pokrzywnicka, zainspirowana kazaniem kapelana Armii Krajowej, ks. Apolinarego Leśniewskiego (ps. „Maron”), w którym mówił o braku w wystroju ołtarza elementu symbolizującego AK, rozpoczęła w swojej pracowni przy ul. Wilczej w Warszawie malowanie prawdopodobnie najważniejszego w swoim życiu dzieła. Pracę nad obrazem przerwało artystce bombardowanie. Ranna nie mogła go ukończyć i wówczas inne osoby zajęły się dopracowaniem szczegółów oraz upowszechnieniem jego wizerunku.

Dla wielu powstańców stał się on ważnym symbolem, znanym jako „Matka Boska Armii Krajowej”. Dzięki determinacji wielu osób, obraz przetrwał czas intensywnych walk, a po wojnie był przechowywany przez księdza Apolinarego Leśniewskiego, który ostatecznie zdecydował się powierzyć go Prymasowi Polski Stefanowi Wyszyńskiemu. Później dzieło zostało przekazane w depozyt do Muzeum Powstania Warszawskiego. 

Serdecznie zapraszamy!

fot. http://kultura.wm.pl/

wstecz