Muzea a turystyka: dyrektor Muzeum na sympozjum w Krakowie

W Muzeum Krakowa – Pałac Krzysztofory 20 maja br. odbyło się sympozjum naukowe „Museum boom vs. overtourism. Konflikt czy harmonia?", podczas którego jeden z paneli dyskusyjnych moderowała dyrektor Muzeum, dr Violetta Rezler-Wasielewska. 

Sesja prowadzona przez dyrektor Muzeum nosiła tytuł „Między pamięcią a turystyką Holokaustu”, a problemy, które podczas niej podjęto, związane były m.in. z niezmiennie utrzymującym się na bardzo wysokim poziomie zainteresowaniem miejscami pamięci takimi, jak były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau. Miejscami powszechnie odwiedzanymi również przez turystów z zagranicy i – tak jest na pewno w przypadku MPiM Auschwitz-Birkenau – uznawanymi na całym świecie za symbol Zagłady, który koniecznie należy osobiście zobaczyć i poznać. 

Kwestia, jak pogodzić masowy ruch turystyczny z szacunkiem do ofiar Holocaustu i dojrzałą formą pamięci zbiorowej o ich losach, nie należy do łatwych zagadnień, ale dzięki dobrze dobranym panelistom i ich zaangażowaniu udało się ją w interesujący sposób rozwinąć. Udział w sesji wzięli: Andrzej Kacorzyk (zastępca dyrektora Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau), Monika Bednarek (dyrektorka Muzeum KL Plaszow), Małgorzata Mierzwa (JAN-POL) Anna Chudy (współwłaścicielka Simply Poland DMC), Grzegorz Soszyński (prezes Stowarzyszenia Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Kraków Tourism Alliance). 

Problematyka pozostałych dwóch sesji sympozjum dotyczyła turystycznej atrakcyjności miejsc historycznych oraz roli muzeów miejskich w pogłębionym i możliwie nieuciążliwym dla stałych mieszkańców doświadczeniu turystycznym. Ponadto głos zabrali – po otwarciu konferencji przez dr. Michała Niezabitowskiego, dyrektora Muzeum Krakowa i prezesa Stowarzyszenia Muzealników Polskich oraz Grzegorza Soszyńskiego, prezesa Kraków Tourism Alliance – Paweł Jaskanis, dyrektor Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Carolina Pietyra, dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego. Tym samym audytorium miało okazję poznać obie strony turystycznego medalu: perspektywę muzealnika oraz punkt widzenia turysty, który poznaje nowe dla siebie miejsce. 

wstecz