Kolejne dary dla Muzeum

Z wielką satysfakcją możemy stwierdzić, że szeroko zakrojona akcja realizowana przez nasze Muzeum pt. „Ocalone pamiątki, zachowana pamięć” przynosi skutki. Do grona ofiarodawców dołączył Grzegorz Bączkowski, syn por. Czesława Bączkowskiego, jeńca oflagów: IV A Hohnstein, II B Arnswalde i II D Gross Born.

Do pozytywnej dla nas decyzji skłonił go przeczytany w prasie apel. Zbiory Muzeum wzbogaciły się zatem m. in. o: nieśmiertelnik, pamiętnik  „Noc Walpurgi”, fotografie oraz nuty i legitymację Polskich Sił Zbrojnych. Zdjęcia i partytury są ściśle związane z działalnością Czesława Bączkowskiego, który był choreografem w słynnym  Jenieckim Teatrze Symbolów, działającym w oflagach II B Arnswalde i II D Gross Born. Nie trzeba przekonywać jak wielką rolę odgrywała każda forma aktywności intelektualnej, pozwalająca przetrwać okres niewoli. Twórczość artystyczna jeńców zajmuje tu poczesne miejsce. Na większości przekazanych fotografii widzimy jeńców w czasie spektakli ubranych w sceniczne kostiumy. Niczym w teatrze antycznym, kobiece rolę grają mężczyźni i świetnie w tych wcieleniach się znajdują – co dobitnie dowodzą zdjęcia. Wśród osób na przekazanych przez G. Bączkowskiego fotografiach z niewoli, są nazwiska, które zapisały się w powojennej historii literatury i sztuki, jak choćby znany dramaturg Leon Kruczkowski.

Artystyczna aktywność jeńców jest przedmiotem licznych opracowań naukowych. Teatralnej działalności jeńców i jej roli w ich życiu za drutami poświęcone są również wystawy, jak np. nasza, pt. „Polski teatr w obozach jenieckich Wehrmachtu (1939–1945)”, która jest obecnie eksponowana w Muzeum im. Jana Dzierżona w Kluczborku. Dar G. Bączkowskiego, po zinwentaryzowaniu, pozwoli zatem m.in. na jej wzbogacenie.

Projekt finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz budżetu Województwa Opolskiego

wstecz