
RODO
INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH PRZEZ
CENTRALNE MUZEUM JEŃCÓW WOJENNYCH
Wypełniając wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE Dyrektor Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu zawiadamia, iż informacje zawarte w niniejszym dokumencie dotyczą osób, których dane osobowe przetwarzane są przez Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu, ul. Minorytów 3 (zwanego dalej Administratorem).
Administrator danych i dane kontaktowe
Administratorem danych jest Centralne Muzeum Jeńców Wojennych
ul. Minorytów 3
45-017 Opole
NIP: 754-24-65-897
REGON: 000276104
Dane kontaktowe: cmjw@cmjw.pl; tel. +48 77 453 78 72, 77 453 92 16
Wyznaczyliśmy Inspektora Ochrony Danych, Panią Martę Wróbel, z którą może się Pan/Pani skontaktować w sprawach ochrony swoich danych osobowych i realizacji swoich praw: e-mail lub pisemnie na adres wskazany powyżej.
Cele, podstawy prawne oraz okres przetwarzania danych osobowych
Przetwarzanie danych osobowych przez Centralne Muzeum Jeńców Wojennych jest dozwolone na mocy właściwych przepisów o ochronie danych osobowych. Poniżej wyszczególnione zostały główne cele przetwarzania wraz z podstawami prawnymi oraz okresem ich przetwarzania.
- Prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej, udzielanie odpowiedzi na wnioski z zapytaniami w trybie informacji publicznej
Art. 6.1. c) RODO - Ustawa o dostępie do informacji publicznej
Dane przechowywane będą przez okres 10 lat zgodnie z JRWA.
- Udzielanie odpowiedzi na zapytania o jeńców wojennych. Nawiązywanie kontaktu w celu uzyskania informacji (kwerendy)
Art.. 6.1. e) RODO – ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM
Dane przechowywane będą przez okres 20 lat zgodnie z JRWA.
- Zarządzanie muzealiami. Udostępnianie, konserwacja, wypożyczanie, przyjmowanie muzealiów
Art. 6.1. c) RODO - Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach
Dane przechowywane będą przez okres działalności Muzeum.
- Prowadzenie bazy jeńców wojennych i ich rodzin; prowadzenie bazy powstańców warszawskich (żyjących)
Art. 6.1. e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM
Dane przechowywane będą przez okres działalności Muzeum.
- Prowadzenie księgi skarg i wniosków
Art. 6.1. c) RODO - Art. 254 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego; Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
Dane przechowywane będą przez okres działalności Muzeum.
- Zamówienia publiczne
Art. 6.1. c) RODO - Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
Art. 6.1. b) RODO – UMOWA
Art. 6.1. e) RODO – ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (zabezpieczenie i dochodzenie roszczeń oraz zabezpieczenie się i ochrona przed roszczeniami)
Dane przechowywane będą przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje cały czas trwania umowy. Dane mogą być także przetwarzane do momentu ustania ewentualnych roszczeń.
- Zapytania ofertowe
Art. 6.1.b) RODO - UMOWA
Art. 6.1.e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (zabezpieczenie i dochodzenie roszczeń oraz zabezpieczenie się i ochrona przed roszczeniami)
Dane przechowywane będą przez 6 lat od rozwiązania lub zakończenia umowy/realizacji zamówienia, którego zapytanie dotyczy lub do momentu ustania roszczeń.
- Organizacja wydarzeń, konkursów, projektów
Art. 6.1.b) RODO – UMOWA
Art. 6.1.a) ZGODA
Art. 6.1.e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM
Dane przechowywane będą przez okres działalności Muzeum.
- Monitorowanie obiektów w celu zapewnienia ochrony osób i mienia
Art. 6.1.e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (w oparciu o Art. 9a Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; Art. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; Art. 5a. 1. Ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym)
Dane nadpisywane są po upływie 30 dni.
- Realizacja umów
Art. 6.1.b) RODO - UMOWA
Art. 6.1.e) ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (zabezpieczenie i dochodzenie roszczeń oraz zabezpieczenie się i ochrona przed roszczeniami)
Dane przechowywane będą przez 6 lat od daty rozwiązania lub zakończenia umowy/realizacji zlecenia lub do momentu ustania roszczeń.
- Zarządzanie wizerunkiem i promowanie działalności Muzeum
Art. 6.1. e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM; Zgoda wynikająca z Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną luz zgoda wynikająca z Prawa telekomunikacyjnego; Zezwolenie na publikację wynikające z Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Dane przechowywane będą przez okres działalności Muzeum lub do momentu wycofania zgody/zezwolenia
- Prowadzenie sklepu internetowego, sprzedaż i wysyłka towarów
Art. 6.1.b) RODO – UMOWA
Art. 6.1.e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (zabezpieczenie i dochodzenie roszczeń oraz zabezpieczenie się i ochrona przed roszczeniami)
Dane przechowywane będą do momentu usunięcia konta użytkownika ze sklepu internetowego lub po 6 latach od realizacji zamówienia lub do momentu ustania roszczeń
- Organizacja praktyk, staży i wolontariatów
Art. 6.1.b) RODO - UMOWA
Art. 6.1.e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM
Dane przechowywane będą przez 6 lat od rozwiązania lub zakończenia umowy/porozumienia lub do momentu ustania roszczeń.
- Rekrutacja pracowników
Art. 6.1.a) RODO – ZGODA
Art. 6.1.e) RODO - ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (zabezpieczenie i dochodzenie roszczeń oraz zabezpieczenie się i ochrona przed roszczeniami)
Dane przechowywane będą przez okres 5 lat zgodnie z JRWA
- Prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej
Art. 6.1.c) RODO - Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 6.1.b) RODO - UMOWA
Art. 9.2.b) RODO - realizacja obowiązków Administratora w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej
Art. 6.1.a) RODO - ZGODA
Dane pracowników zatrudnionych do dnia 31.12.2018 r. przechowywane będą przez 50 lat od zakończenia zatrudnienia.
Dane pracowników zatrudnionych od dnia 01.01.2019 r. przechowywane będą przez 10 lat od zakończenia zatrudnienia.
- Wynajem pokoi gościnnych/rowerów
Art. 6.1.b) RODO – UMOWA
Art. 6.1.e) ZADANIE REALIZOWANE W INTERESIE PUBLICZNYM (zabezpieczenie i dochodzenie roszczeń oraz zabezpieczenie się i ochrona przed roszczeniami)
Po roku od realizacji zlecenia lub do momentu ustania roszczeń.
Odbiorcy danych
Administrator, w ramach prowadzonej działalności, współpracuje z innymi podmiotami. Korzystanie z usług takich podmiotów niejednokrotnie wiąże się z koniecznością przekazywania danych osobowych. Dane mogą być więc ujawniane podwykonawcom Administratora, wyłącznie w zakresie świadczonych dla niego usług, w szczególności podmiotom wykonującym usługi serwisowe, doradcze, konsultacyjne, audytowe, hostingowe, obsługę prawną.
Dane osobowe przetwarzane przez Administratora mogą być ujawniane także następującym kategoriom odbiorców:
- osoby wyznaczone w umowie do kontaktu w związku z jej zawarciem i realizacją;
- upoważnione i zatrudnione przez Administratora osoby przetwarzające dane na zlecenie i w imieniu Administratora;
- organy publiczne, które mogą otrzymywać dane w przypadkach innych niż w ramach konkretnego postępowania prowadzonego zgodnie z prawem Unii lub prawem polskim;
- osoby zainteresowane w związku z publikacją danych w Biuletynie Informacji Publicznej lub osoby wnioskujące o udzielenie informacji publicznej.
Przetwarzanie danych w państwach trzecich
W ramach promowania działalności Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych, Administrator prowadzi konto w serwisie społecznościowym Facebook (Meta Platforms, Inc.). Korzystanie z funkcjonalności oferowanych przez portal wiąże się z koniecznością przekazania danych poza Europejski Obszar Gospodarczy, dlatego dane związane z reakcjami, komentarzami i wiadomościami na koncie Administratora, mogą być przekazywane do państw trzecich zgodnie z zasadami portalu. Korzystanie z innych funkcjonalności oferowanych przez portal oparte jest na zasadach opisanych w regulaminach Facebooka. Meta Platforms, Inc. przystąpiła do programu Data Privacy Framework, który gwarantuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych osobowych.
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Administrator informuje o prawach przysługujących osobom, których dane są przetwarzane:
- prawo dostępu do danych osobowych,
- prawo żądania sprostowania danych osobowych,
- prawo żądania usunięcia danych osobowych (prawo do bycia zapomnianym),
- prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
- prawo żądania przenoszenia danych do innego administratora,
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, w tym profilowania, oraz na potrzeby marketingu bezpośredniego, w tym profilowania,
- prawo do cofnięcia zgody w przypadku, gdy Administrator będzie przetwarzał dane osobowe w oparciu o zgodę, w dowolnym momencie i w dowolny sposób, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem,
- prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy zostanie uznane, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia.
Realizacja wymienionych w niniejszym akapicie praw odbywa się zgodnie z przepisami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) – w oparciu o definicje i mechanizmy opisane w tym rozporządzeniu.
Wymóg podania danych. Konsekwencje braku podania danych
Administrator informuje, że przekazanie danych osobowych do przetwarzania przez Centralne Muzeum Jeńców Wojennych jest dobrowolne, jest warunkiem umownym lub odbywa się w oparciu o przepisy prawa. Konsekwencją braku podania danych, które są warunkiem realizacji celów opartych na przepisach prawa lub warunkiem zawarcia umowy, jest brak możliwości ich realizacji.
Informacja o plikach cookies
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika strony internetowej i przeznaczone są do korzystania z niej. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
W ramach strony internetowej stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
Strona internetowa www.cmjw.pl wykorzystuje następujące pliki cookies:
- tymczasowe – pliki te przechowują informacje odnośnie akcji wykonanych przez użytkownika podczas aktywnej sesji korzystania z serwisu internetowego. Tymczasowe pliki cookie usuwane są automatycznie przez przeglądarkę internetową po opuszczeniu serwisu internetowego. Zablokowanie tymczasowych plików cookies może uniemożliwić korzystanie z niektórych funkcjonalności serwisu internetowego.
- cookies osób trzecich – pliki przechowują dane zgodnie z polityką prywatności partnera serwisu internetowego.
- trwałe – pliki te przechowują preferencje użytkownika dotyczące działania strony internetowej oraz jej wyglądu. Służą one do zapamiętywania danego urządzenia i mogą być kojarzone z danymi osobowymi. Trwałe pliki cookie usuwane są automatycznie przez przeglądarkę internetową po określonym w nich okresie ważności. Wykorzystując trwałe pliki cookie zwiększony jest komfort użytkownika podczas korzystania z serwisu internetowego.
Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików Cookies, określając warunki ich przechowywania i uzyskiwania dostępu przez pliki Cookies do urządzenia użytkownika. Zmiany ustawień, o których mowa w zdaniu poprzednim, użytkownik może dokonać za pomocą ustawień przeglądarki internetowej lub za pomocą konfiguracji usługi. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu na urządzeniu użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
Użytkownik może w każdej chwili usunąć pliki Cookies korzystając z dostępnych funkcji w przeglądarce internetowej, której używa. Ograniczenie stosowania plików Cookies, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
Informacje końcowe
Zasady opisane w dokumencie mają zastosowanie od 25 maja 2018 r. – tj. od dnia rozpoczęcia stosowania RODO.