Podczas zajęć, które mogą mieć postać wykładu bądź warsztatu, zwracamy szczególną uwagę na rozwijanie takich umiejętności, jak krytyka i interpretacja źródeł historycznych, rekonstruowanie procesu dziejowego oraz prezentowanie zdobytej wiedzy w interesującej formie. Lekcje te wpasowują się w treści nowej szkolnej podstawy programowej przedmiotu Historia i Społeczeństwo (ścieżki historyczne: Wojna i wojskowość, Ojczysty panteon i ojczyste spory). Mogą być rozbudowane o dodatkowe zajęcia w muzeum i miejscu pamięci.

  • Z szablą do niewoli – jenieckie losy majora Henryka Sucharskiego
  • „...a losem naszym Polski los” – słowa malowane cierpieniem w poezji obozowej Stanisława Krzyżaniaka
  • Katyń – prawda i kłamstwo
  • Józef Czapski i polscy jeńcy w ZSRR w czasie II wojny światowej
  • Niezwyciężeni czy zwyciężeni? Losy Maksymiliana Kolbego, Witolda Pileckiego i Charlesa Cowarda – jeńców Lamsdorf
  • Komandosi w kajdanach – jeńcy wojenni w Lamsdorf
  • Tak dalej nie można już żyć. Wspomnienia jeńców radzieckich z niewoli Wehrmachtu
  • Powstańcy warszawscy w niewoli niemieckiej (1944–1945)
  • Historia kawałka materiału. Losy kobiet w niewoli Wehrmachtu
  • Przywrócona pamięć. Rotmistrz Witold Pilecki – jeniec Lamsdorf
  • Niemiecki i radziecki system jeniecki. Podobieństwa i różnice
  • Prawo wojenne w czasie II wojny światowej
  • Książka w obozach polskich jeńców wojennych w latach II wojny światowej
  • Poeci i prozaicy polscy w niewoli (1939–1945)
  • To był temat tabu – Obóz Pracy w Łambinowicach 1945–1946
  • Jeńcy wojenni i X Muza. Tematyka jeniecka w polskiej i światowej kinematografii
  • Historyczny rodowód i współczesne przesłanie Łambinowic
  • Z muzealnego archiwum. Zbiory Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu