Relacja z konferencji pt. „Miejsca internowania na Śląsku w historii, pamięci i edukacji od XVI wieku do czasów współczesnych”

6 czerwca (poniedziałek) w siedzibie Muzeum w Opolu odbyła się konferencja naukowa pt. „Miejsca internowania na Śląsku w historii, pamięci i edukacji od XVI wieku do czasów współczesnych”, zorganizowana przez Uniwersytet Opolski oraz Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu. Konferencję otworzyły dyrektor Muzeum dr Violetta Rezler-Wasielewska i prof. dr hab. Barbara Kubis z Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego. Ta druga wyjaśniła zebranym ideę oraz cele konferencji, której patronowało hasło: Przeciw niepamięci o tych, którzy zostali zniewoleni.

Przedsięwzięcie składało się z trzech paneli: wprowadzającego, w którym znalazły się referaty o charakterze bardziej ogólnym poświęcone ośrodkom internowania na Śląsku Opolskim w czasie stanu wojennego i projektowi zbierania relacji świadków historii XX w. w tym regionie, oraz dwóm, podejmującym szczegółowo problem miejsc internowania na Śląsku: prusko-niemieckim (do 1945 r.) oraz polskim (po 1945 r.). Trzynastu prelegentów z pięciu różnych instytucji oraz jeden badacz niezależny przedstawili swe ustalenia na temat różnorakich wątków dotyczących internowania zarówno osób cywilnych, jak i żołnierzy. Dyskutowano także o pamięci i upamiętnieniu miejsc po byłych obozach i ośrodkach internowania oraz o możliwości prowadzenia skutecznych działań edukacyjnych w tym zakresie. W panelu poświęconym historii prusko-niemieckiego Śląska poruszono nastepujące problemy: losy jeńców w Nysie od XVIII w. do początku lat 20. XX w., badania nad jeniectwem na Górnym Śląsku w latach I wojny światowej, historie obozów: KL Gross-Rosen i obozu pracy przymusowej w Klein Mangersdorf oraz losy indywidualne – gen. bryg. Kazimierza Draczyńskiego. W odniesieniu do okresu po 1945 r. obok referatów prezentujących fakty historyczne jak wystąpienia: o Obozie Pracy w Świętochłowicach, internowaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego w Prudniku-Lesie czy funkcjonowaniu ośrodka internowania w Grodkowie podczas stanu wojennego, znalazły się teksty odnoszące się do edukacji (system obozowy w czeskich podręcznikach do historii i propozycja szkolnego konkursu) oraz pamięci (miejsca internowania na Śląsku w Internecie).

Wśród słuchaczy znaleźli się Opolanie aktywnie uczestniczący w życiu naukowym i kulturalnym miasta oraz naszego Muzeum. Podsumowania i zakończenia obrad dokonali dr Piotr Stanek oraz dr Violetta Rezler-Wasielewska.

wstecz