Pamięć - życzliwość - konkretna pomoc. Nietypowa służba "mateczek wojennych" w świetle korespondencji jenieckiej

7 marca (czwartek) w opolskiej siedzibie muzeum odbyły się kolejne już zajęcia w ramach cyklu edukacyjnego "Świadkowie trudnej przeszłości". Tym razem poświęcone były szczególnej grupie Polek, bezinteresownie udzielających pomocy jeńcom wojennym w czasie II wojny światowej. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy I e z Publicznego Gimnazjum nr 5 w Opolu z nauczycielką Wiolettą Romanowską.

W latach II wojny światowej w okupowanej przez Niemców Polsce powstała szczególna "instytucja" tzw. mateczki wojennej. Zadaniem "mateczek", zwanych także chrzestnymi lub - niezwykle trafnie - chlebowymi, było udzielanie wszechstronnej, materialnej i duchowej pomocy żołnierzom polskim przetrzymywanym w niemieckich obozach jenieckich. Tytułowe słowa Pamięć - życzliwość - konkretna pomoc najlepiej oddają charakter udzielanego przez "mateczki wojenne" wsparcia.

O ich nietypowej służbie opowiedziała uczniom klasy I e z PG nr 5 w Opolu dr Renata Kobylarz-Buła. Prezentując bogaty materiał dokumentacyjny poświęcony temu problemowi (w tym przede wszystkim korespondencję jeniecką) zwróciła uwagę na trudności z jakimi borykały się zarówno instytucje, jak i prywatne osoby wspierające polskich jeńców wojennych. Na przykładzie biografii dwóch "mateczek wojennych", Danuty Majewskiej i Haliny Burówny, pokazała, w jaki sposób ta pomoc była zorganizowana i jakie efekty przynosiła. O jej skuteczności młodzi ludzie mieli okazję się przekonać pracując w grupach z wybranymi materiałami źródłowymi: listami i kartkami, które polscy jeńcy słali do swoich "mateczek wojennych" z obozów w całej okupowanej przez Niemców Europie.

Na kolejne spotkanie w ramach cyklu "Świadkowie trudnej przeszłości" zapraszamy grupy szkolne już 14 marca. Temat Z potrzeby serca. Obozowa biżuteria przedstawi dr Anna Wickiewicz.

wstecz